חזרה לבלוג

צעדיי הראשונים כמנהל מדיה חברתית

 

מזל טוב, סיימתם את קורס מנהלי מדיה חברתית ואפילו מצאתם עבודה, אבל יש כמה פרקטיקות ודרכי התנהלות שכנראה לא למדתם בקורס. במאמר הזה אני רוצה לחלוק אתכם כמה לקחים שלמדתי במהלך החודשים הראשונים שלי בעבודה.

 

אם בחרתם בניהול רשתות כמקצוע, רוב הסיכויים שכרטיס הכניסה שלכם לתחום יהיה דרך סוכנות שיווק סושאיל. זוהי חברה שנותנת שירותים לכמה לקוחות במקביל ואתם תהיו הממונים לנהל בין 5-10 עמודי פייסבוק שונים. כמות לקוחות גדולה היא אתגר בפני עצמו אך אני רוצה להתייחס דווקא לאיכות העבודה והשירות שאתם מתכוונים לתת ללקוחות שלכם.

האתגר הוא ליצור תוכן איכותי בזמן כשאתם נמצאים כספק חיצוני לחברה.

(חוסר) שיתוף הפעולה של הלקוח

בחברות מסודרות ישנו מנהל/ת שיווק שיעבדו מולכם. הם ינחו ויבקרו את העבודה שלכם וחשוב שתבססו קשר של אמון וחיבה מולם כמה שיותר מהר. עליכם יהיה ללמוד בזמן קצר מאוד, כמה שיותר פרטים על החברה: קו עיצובי, ערכים, קמפיינים שנעשו בעבר, קהל יעד של העמוד (שלפעמים שונה מקהל היעד במציאות) ולא לשכוח –  מהן המטרות שהחברה רוצה להשיג דרך הרשתות החברתיות [הרבה לייקים זאת לא מטרה].

 

הסיבה שחשוב שתבססו קשר כזה במהירות היא שמנהלי השיווק הם בדרך כלל המקור והסמכות היחידים שלכם לתכנים ומידע אותנטי על החברה. כשאתם מנהלים כמה עמודים במקביל אי אפשר לעבוד מול יותר מדי מקורות תוכן כי זה מסבך את ההתנהלות.

 

אז איך אתם יוצרים תוכן שיעלה כל יום, כל שבוע ובמשך כל השנה?

 

  • במקרה הנפוץ מנהל השיווק יהיה אדם עסוק שעובד כל היום מול יח"צ, פרסום, חברות הפקה, ספקים ונמצא בפגישות – הפייסבוק הוא לא בראש מעייניו. אתם תצטרכו לרדוף אחריו בשביל להשיג את התוכן והעדכונים של החברה.
  • במקרה הפחות טוב מנהל השיווק יפציץ אתכם בבקשות, דרישות, הוראות ועדכונים שלא יעמדו בקצב העבודה שלכם, מכיוון שיש לכם עוד לקוחות לנהל ומכיוון שאי אפשר להפציץ את העמוד בכל כך הרבה פוסטים בכל יום.
  • במקרה הכי גרוע מנהל השיווק יתייחס אל הקיום שלכם כ"שגר ושכח". הוא אמנם יודע שהחברה שלו צריכה להיות בפייסבוק אבל אין לו שום רצון להבין ולהשקיע בנושא. הוא ישאיר אתכם לגשש באפילה אחרי פיסות מידע, תמונות וסרטונים.

 

האידיאל הוא כמובן לעבוד מול מנהלי שיווק שמבינים את היתרונות ודרכי ההתנהלות של המדיה חברתית. אם לא תמצאו כאלה, תצטרכו לחנך אותם לאט לאט. ייקח זמן עד שחברות יפנימו לחלוטין את החשיבות והאפשרויות של הרשתות החברתיות.

לכן אני מדגיש שהדרך הכי טובה ומהירה לפתור את כל הבעיות האלה היא להיפגש כבר בשבוע הראשון לעבודה עם כל מנהלי השיווק, להכיר אותם באופן אישי ולחקוק להם בגזע המוח שהם צריכים אתכם וחייבים להכניס אתכם לסדר היום שלהם. אתם אמנם תנהלו קהילות וירטואליות אבל אנשים הם לא וירטואליים, אי אפשר לעבוד רק דרך טלפונים ומיילים.

 

פעילויות ותחרויות (תכניס לי עוד לייקים)

אולי ראיתם חברות גדולות עושות פעילויות שיווק חוצות פלטפורמות – אל תבנו על זה אצל רוב הלקוחות שלכם. להפיק כאלה קמפיינים עולה הון ורוב העסקים לא ישקיעו כל כך הרבה כסף בקמפיין. מלבד זאת, סוכנויות השיווק לא תמיד ירצו להוציא מהלקוח עוד תקציב על אפליקציה בבניה אישית ויעדיפו להשקיע באפליקציית-תבנית מוכנה מראש. תצטרכו להניע את הגלגלים החלודים במוח ולחשוב איך משתמשים באותן תחרויות תמונות וסטטוסים בצורה מקורית ומעניינת.

 

  • רצוי לא להתפשר על איכות הפרס, אם הוא באמת שווה אנשים עדיין ישתתפו גם אם התחרות תהיה בנאלית.
  • אל תתפשרו על אפליקציה זולות יותר שלא פועלות במובייל. יותר מ-60% מהמשתמשים בפייסבוק נמצאים במובייל במהלך היום ואם הם ילחצו על לינק שלא מוביל לאפליקציה זה ממש יבאס אותם ויוריד את אחוזי ההשתתפות בתחרות.

 

אם אף פעם לא אמרו לכם – אל תעשו תחרויות לייקים!

 

כמות האנשים-המשועממים-שכל-מה-שהם-עושים-בחיים-זה-להשתתף-בתחרויות-פייסבוק היא גדולה. והכי גרוע שאחרי שתתפסו אותם הם יעשו לכם את המוות כדי להוכיח שהם לא זייפו הצבעות (למרות שברור שכן). מלבד קניית לייקים ישנן קבוצות פייסבוק של "עשה לי ואעשה לך" וממש תוכלו לראות את אותם גולשים מופיעים פעם אחר פעם בתחרויות בעמודים שונים, מצביעים אחד לשני או מלשינים אחד על השני כדי לנסות לתעתע בכם בשביל שלא תשימו לב לפרופיל המזויף השלישי שמשתתף. כל אחד והכיף שלו…

 

ועכשיו בנימה עסקית, לייקים ≠ לקוחות פוטנציאלים. כאשר מישהו מביא את כל העולם ואשתו שיעשו לו לייק בשביל שובר מתנה אתם מרווחים אחלה סטטיסטיקה שלא אומרת שום דבר בעולם האמיתי. אתם צריכים למשוך רק קהל שמתחבר לעולם התוכן שלכם ויכול להיות לקוח פוטנציאלי אחרת אין סיבה שהוא יהיה מחובר לעמוד. השקיעו באיכות ולא כמות.

 

(מעצבנים) מעצבים גרפיים

הרבה מהפוסטים שלכם יהיו קשורים בתמונות או גרפיקה של מעצבים שיעברו על ידכם "הסבה" לפייסבוק.  גם אם יש לכם מחלקה גרפית או פרילנסר צמוד, הם לא תמיד יהיו זמינים אליכם בשעה שאתם צריכים, וכמובן שלא תוכלו להיערך לפוסטים שחייבים להעלות בזמן אמיתי מאירוע. אתם חייבים לדעת עריכה גרפית בסיסית: שינויי ניגודיות ובהירות, גזירה, איזון צבעים וריטוש בסיסי. אני ממליץ שתורידו את Pixlr editor, תוסף חינמי שמתלבש לכם על דפדפן הכרום. כשעריכות גרפיות קטנות צריכות לקרות כאן ועכשיו עדיף שתעשו את זה בעצמכם ולא תשבו ותחכו למייל שיגיע אחרי כמה שעות.

 

  • אני לא אוהב תמונות שמדביקים עליהן לוגו או מסגרת של החברה. זה מעצבן וצועק "זה חומר שיווקי!" אני לא הייתי משתף תמונה כזאת ואם זאת המדיניות של הלקוח או המשרד שלכם הייתי מנסה לשנות אותה.
  • עדיף להשתמש בכמה שפחות תמונות סטוק קנויות. למרות שהן איכותיות רוב הנופים והאנשים שתראו שם ממש לא משדרים "ישראל" וזה נראה מלאכותי. תמונות אותנטיות מהחברה, גם אם פחות איכותיות משדרות מקוריות, השקעה וקשר ישיר. מי שלא משקיע מעט זמן או אפילו כסף בתמונות מקוריות שלא יתפלא שהגולשים לא מעריכים את התוכן או משתפים אותו. אם כל אחד יכול לקנות את אותה תמונה, מה היא בעצם מוסיפה לעמוד שלכם?

 

במידה ואתם ממש חסרי חוש טכני תמיד תוכלו לשלוח לעצמכם את התמונה לסמארטפון ולערוך אותה באחת מהאפליקציות שכלולות בו או דרך אינסטגרם ולשלוח לעצמכם בחזרה למייל. מסורבל, נכון? עדיף שתלמדו מעט עריכה גרפית.

 

הערה אחרונה לסיום, אתם אמורים לבוא עם ידע שלמנהלי השיווק המסורתי אין, תוכיחו את זה דרך יוזמות חדשות ואל תחששו להציע הצעות שסותרות את הרעיונות שלהם או להיות ביקורתיים לגבי טיב התוכן שמועבר אליכם. בסופו של דבר אתם תצטרכו לספק את ההסברים לכמות האינטראקציה בעמודים שאתם מנהלים כתגובה לתוכן שאתם מעלים. בהצלחה!

לפיתוח קריירה מקצועית בדיגיטל
מעוניינים במשהו?

כל השדות חובה

    אנחנו זמינים כמעט בכל מקום
    דילוג לתוכן