חזרה לבלוג

סיעור מוחות – לפרוץ את גבולות היצירתיות

חשיבה מחוץ לקופסה היא המפתח לרעיונות קריאייטיבים, מיוחדים ופורצי גבולות. הבעיה עם חשיבה מחוץ לקופסה, היא שלא פשוט להגיע אליה. הראש שלנו הוא קופסה סגורה, ובשביל 'לצאת' ממנה, לפעמים אנחנו פשוט צריכים להיעזר אחד בשני.

 

מהו סיעור מוחות?

 

סיעור מוחות היא טכניקה לגירוי החשיבה היצירתית ועידוד חשיבה 'מחוץ לקופסה'. בסיעור המוחות נפגשים חברי הקבוצה ומוצגת להם ה'בעיה' לה יש למצוא פתרון. חברי הקבוצה מעלים רעיונות, פרועים ככל שיהיו, ללא חשש מפסילתם או מביקורתיות. הרעיונות השונים מגרים את החשיבה של המשתתפים ויוצרים כיווני חשיבה חדשים.

 

למה זה כל-כך אפקטיבי?

 

סיעור מוחות היא פרקטיקה יעילה במיוחד, מכיוון שהיא מנצלת את הניסיון ואת היצירתיות של כל חברי הקבוצה. בדיוק במקום בו אתה מרגיש שהגעת לקצה גבול היצירתיות שלך, יפתיע אותך חברך לקבוצה עם רעיון משלו ו'יפתח' את החשיבה שלך מחדש. באופן הזה, קצה גבול היצירתיות של חברי הקבוצה הולך ונמתח. בנוסף, לפעמים יצירתיות של אדם אחד בתחום מסוים מוגבלת, בעוד אדם אחר מנוסה ומקצועי יותר יוכל להעשיר את חברו.

איך זה עובד?

ליצירת סיעור מוחות אפקטיבי, יש ליצור תנאים אופטימליים. הנה כמה כללי מפתח:

 

הגדירו את הבעיה

לפני שניגשים אל סיעור המוחות עצמו, יש לחדד את הבעיה אותה אנו מעוניינים לפתור או 'לפצח'. לאחר שנדע להגדיר את הבעיה באופן מדויק, נוכל לפתוח בסיעור מוחות בדרך אל הפיצוח.

 

מנו אחראי רישום

אחראי הרישום ישב עם דף ועט ויתעד כל רעיון שעולה במהלך סיעור המוחות. כדאי לרשום את הרעיונות בצורת תרשים זרימה, כך שיהיה אפשר בסוף המפגש להתחכות אחר התהליך ולהבין מה הוליד את הרעיונות.

 

הכינו רעיונות מראש

הכינו לפני הפגישה כמה רעיונות (אפילו הגרועים ביותר) אותם תציגו לאחר הצגת הבעיה. הרעיונות שתציגו 'יניעו' את התהליך ויעודדו את חברי הקבוצה להציע רעיונות משלהם

 

אין כניסה לביקורתיות

ביקורתיות יכולה להרוס מפגש מהסוג הזה בקלות. אם אחד המשתתפים יקטל או ישמע ביקורת, ולו הקלה ביותר, על הרעיון שהציג, חברי הקבוצה כבר לא ירגישו חופשיים באותה המידה לשתף ברעיונות האישיים שלהם וסיעור המוחות כבר לא יהיה אפקטיבי. לכן יש להזכיר בתחילת המפגש שאין מקום לביקוריות, ולאכוף את האיסור במהלכו.

 

כולם משתתפים

אל תתפשרו על כך. כל הנוכחים במפגש צריכים  להשתתף, בכדי שתשרה בחדר אווירה פתוחה ונינוחה ככל הניתן.

 

אל תתעקבו

יש להקדיש דקות ספורות לכל רעיון שעולה. עיקוב ארוך יותר יצור 'סגירה' של ברז הרעיונות וכיבוי של סיעור המוחות.

 

לפיתוח קריירה מקצועית בדיגיטל
מעוניינים במשהו?

כל השדות חובה

    אנחנו זמינים כמעט בכל מקום
    דילוג לתוכן