חזרה לבלוג

8 עובדות שאתם חייבים לדעת על ניהול קהילות בדיגיטל

יש טרנד חדש וחם בעולם השיווק. אתם כנראה כבר שמעתם עליו, או שמישהו המליץ לכם לחקור – בכל מקרה, הגיע הזמן שתבינו לעומק את תחום ניהול הקהילות העסקיות והחברתיות בדיגיטל.

נפגשנו לשיחה מרתקת עם גיל מרטנס, המנהלת האקדמית של קורס ניהול קהילות בדיגיטל במכללה לניו-מדיה, מומחית לבלוגים עסקיים וחברתיים, ומלווה עסקים לכתיבת אונליין. קריאת חובה לכל מנהלי העמודים, מנהלי מותג ואנשי שיווק ודיגיטל בכלל!

  1. מה ההבדל בין קהל וקהילה?

למרות שהם שונים בתכלית, הרבה אנשים לא מבינים את ההבדל בין שני המונחים החשובים האלה. "קהל הוא כל מי שמעוניין לקבל את המסרים שלנו", גיל מספרת, מקוראי הבלוג שלנו, דרך עוקבים בדף הפייסבוק ועד לרשימת תפוצה של ניוזלטר. קהילה לעומת זאת, היא מסבירה, מתייחסת "לאנשים הנכונים המעוניינים לתרום להצלחה המתמשכת של הארגון או המותג. הם מקבלים משהו מן הקהילה כל הזמן ומבינים שאם הקהילה מצליחה, גם הם מצליחים". לדוגמא, חברת רדבול בנתה קהילה נאמנה של אנשים שאוהבים ספורט אקסטרים. הם מחזקים את הקהילה ע"י ארגון אירועים ווירטואליים ופיזיים, ובכך יוצרים קשרים בין חובבי ספורט אקסטרים מכל רחבי העולם שמרוויחים מהמעורבות באירועים החברתיים של המותג שלהם.

  1. מהו ניהול קהילות?

"ניהול קהילות", מתארת גיל, "הוא תהליך שבו מתקיים קשר רציף בין לקוחות ובין ארגון, מותג או עסק, שיש לו שתי מטרות עיקריות: להביא לנאמנות לקוחות ופידבק תמידי מהם מצד אחד (הצד של המותג), ולהעצים לקוחות מצד שני (הצד של הלקוח)". היא מוסיפה שעל מנת לקיים את התהליך הזה היטב, על המותגים לתת ללקוחות מוטיבציה לקחת חלק בקהילה של המותג, שהם ירגישו שיוצא להם מזה משהו. ומה אפשר לתת להם? מידע אקסקלוסיבי, הטבות בלעדיות, יצירת קשרים חברתיים, תחושת תרומה למען מטרה גדולה יותר ועוד.

באנר לינק הרשמה ניהול קהילות בדיגיטל

  1. למה שארצה להקים קהילה?

לפי גיל, "יותר ויותר מותגים השכילו להבין שהיום, צרכנים לא יגיעו אליך אם הם לא יקבלו ממך חיבור רגשי, ערך מוסף, ידע או השראה. אם לא תתן להם את זה, הם יעברו לפוסט או למותג הבא מבלי להניד עפעף". על זה בדיוק מבוסס הטרנד החם הבא של עולם השיווק – לקחת את מערכת היחסים שהמותג מפתח עם לקוחותיו באמצעות תוכן,  צעד אחד קדימה. במקום שרק המותג ירוויח מהמעורבות של הקהל שלו, להפוך את הקהל לקהילה שבה כולם מרוויחים יחד.

  1. מה זה שווה למותג?

כאשר אתם יוצרים קהילה סביב המותג שלכם, אתם הופכים את הקהל למעורב הרבה יותר, רגשית, פיזית ווירטואלית, ובכך מסבים את הלקוחות להיות "שגרירים" שלכם. אלה יהיו האנשים שיבחרו לשתף את הפעילויות המעניינות שלכם עם חברים ואף קבוצות שלמות שלדעתם יתעניינו בהן, הם יבואו לעזרתכם אם מישהו ינסה לחבל במוניטין של המותג, הם כנראה יקפידו לרכוש רק את המוצר ולא מהמתחרים, ובאופן כללי יהיו לקוחות נאמנים הרבה יותר מאשר כאלה שאינם חלק מהקהילה. אלה בדיוק הדברים שיכולים להבדיל בין "סתם" מוצר למותג של ממש – אם תצליחו להפוך אותו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של מספיק אנשים, הוא לא ייצא להם מהתודעה בקלות ויוכל להפוך אפילו לנכס חברתי-תרבותי של ממש.

גיל מרטנס, המנהלת האקדמית של הקורס ומומחית לבלוגים עסקיים וחברתיים

גיל מרטנס, המנהלת האקדמית של הקורס ומומחית לבלוגים עסקיים וחברתיים

  1. מי כבר עושה את זה ואיך?

יש המון דוגמאות, אבל אנקדוטות מעניינות במיוחד אפשר למצוא בדוגמא של רדבול. מה שמאוד מעניין אצלם הוא שהמשקאות – כלומר המוצר עצמו שאמור (לכאורה) להיות במרכז תשומת הלב – כמעט ולא מקבלים במה בפעילויות ובתוכן של המותג. גיל מפרטת, "המותג מאתר חברי קהילה במקומות מסוימים (למשל בקולג' בארה"ב), ונותן להם תקציב כדי לארגן אירועים לסטודנטים. הם הופכים אותם לסוג של מנהיגים מקומיים. סטודנט שהועסק ע"י רדבול סיפר שערב לפני בחינה חשובה, הוא פנה לרדבול והחברה הסכימה לממן פיצות ושתיה לחברה שיושבים ולומדים. זו פעילות קטנה ומפרגנת, אבל המהלך הקטן והנחמד הזה יוצר קשר חיובי בין הסטודנטים ובין המותג ולמעשה מגביר את נאמנות הלקוחות". ובכנות, שימו את עצמכם בנעלי הסטודנטים האלו – האם זה לא היה הופך גם אתכם לחסידי רדבול נלהבים?

  1. איפה מתחילים?

גיל ממליצה לשאול שלוש שאלות בסיסיות כאשר אנו ניגשים לראשונה ליצירת קהילה:

  • איזה סוג של קהילה אני בונה?
  • למה אני בונה אותה?
  • עבור מי?

זה הצעד הראשוני ביותר בדרך להקמת קהילה, כאשר הצעדים אחריו מורכבים הרבה יותר. אם אתם רוצים להעמיק את הידע המקצועי שלכם ולעשות את זה כמו שצריך, מומלץ להירשם לקורס המלא בו תלמדו כל מה שצריך לדעת כדי שתוכלו להקים את הקהילה שלכם, בהרצאות מרתקות ותוך מפגשים עם מרצים אורחים מהתעשייה.

לאנשים יש צורך בסיסי בהשתייכות לקהילה, למשהו גדול מהם. למה שלא תתנו להם את זה באמצעות המותג שלכם?

לאנשים יש צורך בסיסי בהשתייכות לקהילה, למשהו גדול מהם. למה שלא תתנו להם את זה באמצעות המותג שלכם?

  1. מה לומדים בקורס ניהול קהילות במכללה לניו-מדיה?

גיל מספרת שהקורס מורכב משני "סוגי" ידע – ידע כללי על ניהול קהילות, כולל דוגמאות מרחבי העולם לאיך עושים זאת נכון, וידע מעשי שמגיע מהשטח – ממנהלי קהילות בארץ שכבר עושים זאת הלכה למעשה ובאים לתרום מניסיונם. "הקורס ייתן כלים להקמת קהילות שלב אחר שלב", מרחיבה גיל, "תוך הבנה מעמיקה של צרכי הקהילה המשתנים, החיבור לעולם השיווק, וכמובן הקשר בין קהילות פיזיות ווירטואליות".

  1. האם רק בעלי מותגים יכולים ללמוד לנהל קהילה?

ממש לא! ועל כך גיל מפרטת, "הרעיון הוא לתת לסטודנטים ידע על ניהול קהילות בין אם מועסקים כמנהלי קהילה ע"י מותג, מנהלים עסק קטן שחושבים לבנות סביבו קהילה, או פועלים למען מטרה חברתית". כלומר, הקורס הוא הכתובת הנכונה עבור כל מי שמעוניין להקים קהילה, מכל סוג שהוא, ולא משנה עם איזה נכס אתם מגיעים. בין אם מדובר בכם כפרסונות, בארגון שלכם, במטרה אותה תרצו לקדם או אם אתם מעוניינים לייצר קהילה חזקה סביב תחום עניין שמרגש אתכם – אנחנו נלמד אתכם איך להקים ולנהל אותה.

באנר לינק הרשמה ניהול קהילות בדיגיטל

לגיל מרטנס ניסיון עשיר והבנה מעמיקה בעולם הקהילות – בנוסף לתארים המרשמים שכבר הזכרנו, היא גם יזמת מקומית, מנהלת קהילת עסקים מקומיים, ומקימת קהילת בלוגריות מקומיות. וזה לא עוצר בזה – גיל היא מהנדסת תעשייה וניהול בהכשרתה, בעלת תואר שני בבריאות תעסוקתית, כותבת 3 בלוגים וכן מרצה ומעבירה קורסים והכשרות בתחום כתיבה און ליין ובלוגים.

מעוניינים במשהו?

כל השדות חובה